Dumdomega.cz
Magazín o alternativním bydlení

Obytný autobus

Různé přestavby a úpravy autobusů u nás nejsou žádnou novinkou. První upravené autobusy začaly brázdit silnicemi ještě v době socialismu. Každý z nich byl na míru přestavěn podle potřeb a využití majitele. Nejznámější takto upravený autobus byl Zeman-bus, kterým bývalý prezident objížděl kraje při své politické kampani. 

 V poslední době se však stále častěji objevují projekty předělaných autobusů přizpůsobených jak na trvalé stání, tak jako mobilní verze takového „maxi karavanu“. Není se čemu divit. Přispívají k tomu i ceny vyřazených autobusů z provozu, ale také fakt, že se jedná o velké mobilní prostory, které lze upravit přesně podle sebe a svých potřeb. 

elizabeth-lies-LUP8Tnwy7Ro-unsplash

Profesionální úpravy autobusů

V našich českých končinách máme malou rodinnou firmu, která se na úpravu autobusů na zakázku specializuje. Stojí za ní tři generace autokarosářů a mají za sebou opravdu vydařené zakázky, ze kterých je radost se inspirovat, ale i zjistit důležité informace. Více o této rodinné firmě najdete v článku zde:

https://www.vroomagazine.com/news/autobus-jako-obytnak-ma-12-tun-garaz-na-auto-a-600litrovou-nadrz

 

Dispozice a vybavení

Samotný autobus po odstranění všech sedaček nabízí opravdu velké prostory – průměrná verze nabízí přibližně 25–30 m² obytné plochy. Základem každého obytného autobusu je menší obývací prostor, často spojený s kuchyňským koutem. Na něj navazuje oddělená spací část s potřebným počtem lůžek. Poslední, nedílnou součástí je malá, ale plně vybavená koupelna se záchodem. Na trhu se v minulosti objevily upravené varianty, kde doménou autobusu je naopak velká koupelna nebo dokonce menší garáž v zadní části. Garáž uskladňuje potřebné vybavení pro majitele, kola či motorky.

Cena a možnosti financování

Ceny vyřazených autobusů pro účel přestavby jsou velmi příznivé a začínají od 50 000 Kč a končí kolem 200 000 Kč podle stavu, stáří a velikosti autobusu. Upravené a hotové obytné autobusy pak lze pořídit od 250 000 Kč do 500 000 Kč. Ceny autobusu na míru se mohou vyšplhat až k částkám jako za běžný dům. To se děje třeba v případech potřeb pro motokrosové týmy.

 

Stavební povolení

V případě obytného autobusu je důležité rozlišovat druh pozemku a možnosti jeho využití. Není možné autobus postavit na louku a tvářit se, že je to takto v pořádku. Podle dohledatelných informací jsou s těmito „stavbami“ komplikace a schvalování k trvalému stání je oříšek pro většinu úřadů. Proto je dobré vždy své plány nejdříve konzultovat na příslušném stavebním úřadě. V Čechách nenajdete mnoho kempů, kde by vám dovolili takový autobus zaparkovat pro rekreační účely, a ty, ve kterých ano, spočítáte na prstech jedné ruky.

Mobilita

S mobilitou těchto autobusů není zas takový problém. O něco horší je to se získáním řidičského oprávnění, které vyžadují nejen profesní průkaz, ale i praxi. Proto není snadné takové povolení na svůj řidičský průkaz zařídit. Většinou dává větší smysl trvalé stání, kde odpadá i potřeba SPZ a placení pojistného.