Podvozek pro maringotku
Maringotky se u nás dříve sériově vyráběly a to hned v několika závodech. Proto je tento koncept stavby u nás už známý a velice oblíbený. Maringotky se vyráběly v několika typech a lišily se velikostí, provedením a vybavením.
Proto i podvozky pro maringotku lze u nás bazarově sehnat v několika různých provedeních a každé z nich má své výhody a nedostatky. Následuje malá lekce o výrobě maringotek u nás.
Základní typy maringotek a podvozků
Lesenka (jednoosá)
Byla maringotka menších rozměrů usazená na malý jednoosý podvozek (3 m x 2,3 m).
Orličan (dvojosá)
Dvouosá maringotka s oblou střechou o rozměrech 7 m x 2,2 m a výškou 3 m. Vyráběná za komunismu u nás v Chocni.
Slušovice (dvojosá)
Maringotka s typicky kvádrovým tvarem s rozměry 7,3 m x 2,4 m a výškou 3,1 m.
Zakázková výroba
Samozřejmě jednou z možností je poptat zámečnickou dílnu a podvozek nechat vyrobit na zakázku buď z dohledaných plánů sériově vyráběných typů nebo podle vlastního výkresu. Taková výroba je však velmi drahá a zdlouhavá, protože se jedná o složitý výrobek. Ceny nových podvozků se pohybují od 45 000 do 100 000 Kč podle velikosti.
Použití podvozku pro traktorový vlek:
Další z možností je použití klasického podvozku pro traktorovou vlečku. Tato možnost má však zásadní nedostatek a to výšku základny, která ovlivňuje výšku stropu a následnou celkovou výšku stavby. Na takovém podvozku je nemožné stavět maringotku se spacím patrem. V některých případech je pro přepravu nutná demontáž kol nebo celých náprav. Proto takovou variantu nedoporučuji.
Samovýroba
Poslední z možností je vyrobit si podvozek svépomocí. Výroba takového podvozku není složitá. Základem je udělat si detailní výkres se soupisem materiálu. Držíme se pravidla čím více tím lépe, jinými slovy je dobré podvozek a jeho nosnost naddimenzovat. Pro úsporu místa se používá systém vkládání profilu, aby bylo dosaženo vyšší nosnosti. Nosným základem bývá dvojce silných traverz, na které se kolmo vaří příčné nosníky. Ideální na práci je CO svářečka, ale dá se použít i solidní elektrodová. Tato základní deska se uloží na dvojici náprav, z nichž přední je s točnou ojí. Doporučuji též myslet na úložné prostory mimo vnitřní prostor maringotky a využít prostor mezi koly. (Detailnější postup uvedeme v dalším článku věnovaném výrobě podvozku svépomocí.)
Slovo na závěr
Ceny podvozků na maringotku šly za poslední rok rapidně nahoru. A doba, kdy se dal sehnat podvozek v solidním stavu za deset tisíc, je nenávratně pryč. Může za to nejen nárůst poptávky po maringotkách, ale i růst cen materiálu na jejich výrobu. Na druhou stranu větší poptávka dala vzniknout firmám, jež se na výrobu takových podvozků specializují, proto můžeme koupit zcela nový vyhovující novým nárokům. Pokud máte omezený rozpočet, doporučuji oběhnout vesnice v okolí a rozhodit sítě. Popřípadě hledat na internetových bazarech s předstihem. Na druhou stranu varuji před překupníky s těmito podvozky. Někteří skupují 50 let staré výrobky od starších lidí za 10 tisíc a obratem prodávají za 60 tisíc. Pozdravuji svého oblíbence do Prostějova.
Podvozek pro tiny house
Podvozek pro Tiny house je stejně stará záležitost, jak Tiny house samotný. U nás nenaleznete moc bazarových kousků.